Yin/Yang Yoga

Bij een Yin Yang les draait het om balans, balans tussen het versterken (yang) en het ontspannen (yin) van je spieren. Het doel hierbij is het versoepelen en versterken van spieren, bindweefsel en gewrichten. 

 

We beginnen de les met een rustige opbouw om het lichaam warm te maken, hierna wisselen yang & yin houdingen elkaar af. Het yin gedeelte focust zich vooral op zittende en liggende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, waarbij gelet wordt op ademhaling, beweging en uitlijning.

Zowel in de yin als in de yang houdingen krijg je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken. 

 

Yin versus Yang

Yin verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten omdat zij stijf en weinig elastisch zijn. Dit in tegenstelling tot onze spieren. Die worden gerekend tot yang omdat ze zacht en elastisch zijn. 

De begrippen yin en yang zijn overal op toe te passen. Yang staat voor het extraverte, het veranderlijke en beweeglijke. Yin vertegenwoordigt het introverte, stabiele en onbeweeglijke. Zo zijn aarde en het donker yin, en lucht en licht yang. 

 

Voor de juiste balans tussen beide bestaat een de Yin Yang yogales uit een afwisseling van langer vasthouden yin houdingen en korte yang posities.